Kranservice fra Fyns Kran Udstyr A/S
Vores kranservice omfatter test og service af alle typer kraner nogle mere omfattende end andre. Alle vores ansatte har den fornødne ekspertise og imødekommer dine behov som f.eks. døgnservice.
Kravet om 12-måneders eftersyn og 10-års hoved eftersyn er fastsat i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 428 om hejseredskaber og spil §§ 22-27. Vi udfører eftersyn og service af alle typer kraner, taljer samt spil til både løft og træk.
Hvilke fabrikater laver vi kranservice på?
Vores eftersynsprocedure er universelle og dækker alle fabrikater. Samtidig er de 100% gennemsigtige, da du kan se præcist hvilke trin vi gennemgår på hver kran, talje eller spil. Vores serviceteknikere laver enkelt og effektivt særskilte certifikater til alle stykker udstyr gennem vores EasyCert system. Du kan læse mere om processen bag kranservice længere nede på siden.
Eksempler på krantyper vi efterser:
Vi udfører kranservice på næsten alle krantyper bl.a. svingkraner, traverskraner, kranbaner, portalkraner, mobile portalkraner, davit-kraner m.v.
Få et tilbud på kranservice:
Vi fører dig sikkert og effektivt igennem vores
unikke proces for kranservice
Vi kontakter dig i god tid før det lovpligtige kraneftersyn.
Vi kontakter dig og laver en aftale om hvornår vi kommer og aftale alle detaljer.
Vores krantekniker ankommer
Vores servicetekniker ankommer på det aftalte tidspunkt og det optimale forløb for det lovplitige eftersyn aftales. Vi medbringer, afhængigt af hvad der aftalt, både lift og prøvebelastning.
Det lovpligtige eftersyn påbegyndes
Eftersynet startes og alt løfteudstyr bliver registreret i EasyCert.
Komplet registrering
Alle vores lovpligtige eftersyn på kraner og løftegrej foretages via individuelle tjeklister, der sikre høj kvalitet og et ensartet eftesyn - hver gang.
Mærkning
Alt udstyret mærkes. Hvert udstyr får unikt ID, QR kode og viser både datoen for sidste- og næste eftersyn. Vores mærker er lavet i den vedtage årsfarve med mindre andet er aftalt.
Dokumentation er klar med det samme i EasyCert
Så snart det individuelle udstyr er godkendt vil det indivuelle certifikat ligge klar i EasyCert - både på vores app og på nettet.
Online overblik i EasyCert
Når eftersynet er afsluttet kan du let få det fulde overblik over alt dit udstyr, lave rapporter, trække data og se alle detaljer - ét sted.
Vi kontakter dig igen
Ca 3 mdr. før datoen for næste lovpligtige eftersyn forfalder kontakter vi dig igen.
Du får branchens bedste
service mangement system, sammen med vores kranservice - helt gratis
Du får adgang til dine certifikater 24-7-365
Når vi har efterset din kran, vil din kran være oprettet i vores EasyCert system. Uanset tidspunkt vil du via EasyCert kunne taste f.eks. kranens serienummer og finde produktets stamkort med tilhørende Certifikat. EasyCert er en ”gratis ydelse”, der tilbydes til alle FKUs kunder. Hvad der tidligere var forbeholdt få udvalgte kunder, er tilgængelig for alle – vi vurdere ikke at sikkerheden hos ”mindre” kunder, er mindre ”vigtig”.
Simpelt ”udtræk” og ”indlæsning”
Hos FKU er det os magtpåliggende, at EasyCert ikke er eller bliver en skjult ”Leverandør binding”. Vi er bevidste om at der også handles kraner hos vores konkurrenter, vi hjælper derfor med at uploade kraner købt hos vores kollegaer – samt giver mulighed for at den enkelte bruger selv kan uploade individuelle certifikater på deres kraner.
Se kommende eftersyn
Du vil altid kunne se at du har booket dit eftersyn hos FKU og selv løbende følge status på disse.
Bestil en montør – nemt og enkelt
Du kan online bestille din kran-montør til et ”haste-udkald” eller alm. serviceeftersyn, direkte via EasyCert.
Mere information om lovpligtige eftersyn af kraner, taljer og spil
Det lovpligtige eftersyn skal udføres af leverandøren eller en anden sagkyndig person.
Eftersynet skal ske:
- Minimum hver 12. måned.
- På brugte kraner, taljer og spil, inden de tages i brug af ny ejer.
- Efter at udstyret har været taget ud af daglig drift og tages i brug igen. Eksempelvis hvis en eltalje har været lagt på lager og tages i brug igen.
Ved alle eftersyn undersøges følgende dele (hvis de forefindes på kranen, taljen eller det pågældende spil):
- Mekaniske dele
- Sikkerhedsudstyr
- Eventuelle betjeningsorganer
- Strøm-tilførelse
- Eventuelle hydraulik komponenter
- Eventuel pneumatik (luft under tryk)
- Eventuel el udstyr.
Derudover gennemgås alt indstilleligt sikkerhedsudstyr samt dele af sikkerhedsmæssig betydning.
Udover ovennævnte skal alle udstyr med en hejsefunktion have foretaget en prøvebelastning efter prøvebelastningen kontrollens udstyret for eventuelle fejl samt mangler. Graden af belastningsprøven varierer efter kranen løftekapacitet i et spænd er det eksempelvis WLL (Working Load Limit) +25%. Løfteudstyr indrettet til personløft samt spil skal desuden også have foretaget en prøvebelastning.
10-års eftersyn af kraner, taljer og spil
Udover det lovpligtige eftersyn er der et særskilt krav om at kraner, taljer og spil til løft, der anvendes udendørs hvert 10. år skal igen et eftersyn udført af en særlig sagkyndig (det erstatter 12. måneders eftersynet det pågældende år). 10-års eftersynet udføres i praksis af leverandøren eller anden tilsvarende servicevirksomhed. Eftersynet omfatter bærende dele, svejsninger, samlinger, sikkerhedsudstyr og transmissionsdele m.m.
Få din dokumentation på din kranservice
- lige ved hånden
Når du vælger at få foretaget din kranservice af os får du gratis adgang til EasyCert. Udover adgang online får du også mulighed for at bruge vores EasyCert app til både Android og iOS.
Skal vi også hjælpe med jeres kranservice?
Ring til os nu. Og få den bedste pris, service og tilgængelighed med EasyCert.
Kontakt os
Kraner og vakuumhåndtering
Løftegrej, faldsikring m.m.
Mikael Eriksen
Servicechef samt ansvarlig for trækprøvning
smartphone23315288
phone63965348
mailmer@fku.dk
FAQ
Udfører I kranservice i hele landet?
Ja, vi udfører lovpligtige eftersyn i hele Danmark. Uanset om du skal have udført kranservice, reparation eller en installation af en kran dækker vi med vores serviceenheder hele Danmark. Så skulle uheldet være ude og er kranen kritisk for din produktion - så er vi altid tæt på dig som kunde.
Hvordan holder I styr på dokumentationen og kan jeg se hvad i tjekker på kranerne?
Vores service mangement platform, EasyCert, er en integreret del af vores serviceteknikeres hverdag. Her registreres alt og alt arbejde foregår efter fastlagte procedure som du i efterfølgende kan finde i den dokumentation der dannes på baggrund af arbejdet. Se mere om hvordan EasyCert fungere her.
Kan jeg få en serviceaftale hos jer?
Ja! Få faste rammer for dine lovpligtige eftersyn på kraner og alle de typer udstyr vi ellers foretager lovpligtige eftersyn på. Lad os holde styr på datoerne - kontakt din lokale konsulent nu og hør mere om vores serviceaftaler.
Hvordan kan jeg finde mine certifikater fra det kranservice i har udført?
Du kan både finde certifikaterne ved at trykke ved logge ind på siden. Efter dit login finder du mennupunktet ‘EasyCert’ - hvorefter du automatisk bliver logget på. På EasyCert har du nem og hurtig adgang til alle cerfikater. Derudover kan nemt både downloade udstyrsdata eller alle certifikater på én gang. Du kan også benytte dit login til vores EasyCert app. App’en kan downloades på Android og iOS enheder – der hvor du normalt downloader app’s.
Hvilke typer og fabrikater arbejder I med?
Du kan se en liste med nogle af de fabrikater vi tidligere har lavet kranservice på øverst på denne side. Vi udfører kranservice på traverskraner, portalkraner, kranbaner (monobaner), taljer og meget meget mere! Faktisk har vi fastlagt procedure på eftersyn af mere end 1.100 typer udstyr - så vi kan helt sikkert også hjælpe jer.
Kan I andet end kranservice?
Selvfølgelig, vi kan selvfølgelig også hjælpe med eftersyn af løftegrej, eftersyn af vakuumløftere, eftersyn af faldsikring, eftersyn af pallereoler, eftersyn stiger og ikke mindst eftersyn af el-værktøj i henhold til gældende lovgivning. Du får alle de samme fordele i forhold til EasyCert som beskrevet ovenfor og du har selvfølgelig også mulighed for at få de andre 'områder' med i den samme serviceaftale.