Lastsikring

Vi har produkterne, som du skal bruge til lastsikring og dermed foretage en sikker transport af dit gods. Det er uanset, om transporten foregår på land, til vands eller i luften. Vi har et af Danmarks bredeste udvalg af produkter til lastsikring og surring. Sortimentet tæller bl.a. båndsurringer, kædesurringer, kædestrammere og surringsbeslag og produkterne er uundværlige når godset skal fastspændes sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Vores produkter er som alle andre produkter i vores sortiment i god kvalitet og med de rigtige surringsstyrker - de ugør dermed de grundlag for en sikker og lovlig fastspænding af din last.

Mere om lastsikring

Lastsikring er vigtigt – færdselsloven stiller krav om at gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller fremføre skade på ejendom. Det må ikke kunne slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.

Det hele starter med transportmidlet hvor lasten eller godset skal sikres
Hvis transportmidlet ikke er godkendt efter EN-12642 standarden angiver producenten hvilke kræfter/påvirkninger transportmidlet kan klare. Hvis producenten ikke har angivet forenden, bagenden og sidernes styrke anses de ikke for at kunne modstå nogen form for kræfter. Surringerne skal derfor alene optage alle de kræfter som påvirker godset.

Krav til surringsgrej til brug for lastsikring
Surringsgrej, f.eks. surringer, kædestrammere m.m. skal have en mærkat påsat der angiver LC = surringsstyrke (Lashing Capacity), SHF = træk i håndtag (Standard Hand Force) og STF = tilspændingskraft (Standard Tension Force). Værdierne angives ofte i daN (dekaNewton) – det skyldes at man ved lastsikring taler om kræfter og ikke vægt, derfor angiver man værdierne i Newton og ikke kilogram som man normalt kender fra løftegrej. For at simplificeres omregningen regner vi ofte om således (1 daN = 10 Newton = 1 KGF) Andre gode ting der gode at have med er: producent, produktionsdato, materiale, evt. batch nummer eller andet produktion sporing, oplysning hvor stor forlængelse der er ved LC (surringstyrken) – denne må ofte ikke være højere end 7%, længder og en tekst med NOT FOR LIFTING (gerne på flere sprog) – det er nemlig strengt forbudt at bruge surringsgrej til løft.

Surringsmetoder
Der findes forskellige surringsmetoder og af forskellige metoder kan bl.a. nævnes: Overfaldssurring, loopsurring, rundtørnssuring, grimesurring og afklodsning / afstivning. Du kan kontakte og hør mere om de forskellige surringsteknikker.

Hvad skal lastsikring kunne holde til
I henhold til standarden EN 12195-1:2010 skal lastsikring kunne holde til 0,8 x lastvægten fremad. 0,5 x lastvægten bagud og til siden. 0,6 x lastvægten ved risiko for tipning til siden.

Friktion ved lastsikring
Friktion er i fysik og teknik en modstand mod bevægelse. Friktion måles i my. Regnestykket er Trækkraft/godsvægt=friktion. Forskellige materialekombinationer har forskellige friktioner F.eks. har plastikpaller mod stålplader en friktion på 0,15 mens ru beton mod træstrøer har en friktion på 0,70 my.

Det kan derfor være nogle ret komplekse udregninger. Blandingen af hvor meget lasten skal surres med i de forskellige retninger og friktionen kan derfor give nogle ret komplekse regnestykker. En rigtig god guide til dette er f.eks. Mini-guiden om Lastsikring ved transport ad landevej fra forlaget TUR. I guiden findes tabeller med de forskellige surringsmetoder og man kan derfor se hvor meget de forskellige surringer kan holde ved forskellige friktioner. Derudover kan man slå op, og se hvor meget friktion overflader i forskellige materialer har mod hinanden.

keyboard_arrow_up